Meld flytning – Det skal du huske når du flytter

Når man skal flytte, er der mange ting der skal gøres og tages stilling til! I dette indlæg vil vi hjælpe dig med at få et overblik over hvem du skal melde flytning til.

Meld flytning senest fem dage efter du er flyttet

Når du flytter, skal du melde flytningen senest fem dage efter du er flyttet ind i din nye bolig til folkeregisteret i den pågældende kommune (Du kan tidligst melde flytningen 4 uger før du faktisk flytter). Efterfølgende modtager PostNord automatisk besked om den nye adresse, hvor du skal huske at sætte navn på din nye brevkasse.  Glemmer du at anmelde din flytning i tide, kan du få en bøde for dette.

Meldingen om din nye adresse foregår på borger.dk, hvor du har mulighed for at betjene dig selv med dit NemID eller du kan få hjælp i kommunens borgerservice.

Du skal melde flytning til følgende:

  • Folkeregisteret
  • Arbejdsgiver
  • Bank
  • Medielicens
  • Olieselskab

Husk også at tage stilling til om du ønsker at skifte din læge i forbindelse med flytningen.

Aflæs din el- og vandmåler inden flytning

I forbindelse med din flytning skal du udover at give kommunen besked også aflæse din elmåler og melde flytning til din el-leverandør. Når du flytter ind i den nye bolig, skal du desuden aflæse måleren og give el-leverandøren besked om dette.

Hvis det er relevant, skal du også aflæse målere og melde flytning til din varme-, gas- og vandleverandør.

Andre læste også:  Udestue - Se priser på en udestue og få andre gode råd

Hvordan får man en hemmelig postadresse?

Hvis du ønsker at få en hemmelig postadresse når du flytter, kan du bede om dette enten gennem PostNord eller Borger.

Når du beder om adressebeskyttelse skal du være opmærksom på, at beskyttelsen gælder i første omgang for et år. Hvis du herefter ønsker at få din adressebeskyttelse forlænget, kan du igen søge digitalt via borger.dk. Du skal selv huske at søge.

Hvad hvis posten sendes til min gamle adresse?

Når du har meldt flytning, bliver alt din poster herunder breve, aviser, blade og magasiner automatisk eftersendt til din nye adresse i seks måneder. Du skal dog være opmærksom at at PostNord ikke eftersender pakker, de bliver blot sendt retur til afsenderen.

Hvis du i en begrænset periode har brug for at få din post sendt til en anden adresse end din folkeregisteradresse, skal du give dine afsendere besked.

Husk også at hvis du tidligere har været tilmeldt ’Reklamer nej tak’ skal dette flyttes til din nye bopæl. Du kan tilmelde dig ordningen på PostNord her.

5 (100%) 4 stemme[r]
Martin

Martin Forfatter

Martin har det daglige ansvar hos BygOgHus og er en gør-det-selv person til fingerspidserne. Han har altid selv mange projekter i gang, så der altid sker noget nyt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *